Team

Individual qualities, collective knowledge

Our team comprises experts in business administration and economics, political and natural sciences and possesses project, management and leadership experience in various roles and sectors.

Yves Albertin
Yves Albertin
Yves Albertin

Yves Albertin

Trainee
B.A. in Business Administration (HSG)
+41 44 299 95 11E-Mail

Yves Albertin bearbeitet insbesondere Aufgaben im Bereich der Informationsaufarbeitung und -analyse für Kunden sowohl aus der Privatwirtschaft sowie der öffentlichen Hand, unter anderem zur Entwicklung statistischer Dashboards. Dabei wirkt Yves Albertin bei verschiedenen Projekten in betriebs- und volkswirtschaftlichen Themenfeldern mit.

Yves Albertin ist seit Mai 2025 Praktikant bei der Hanser Consulting AG. Berufliche Erfahrungen sammelte er zuvor bereits bei der GKB im Bereich Financial Services und Client Solutions sowie als Wirtschaftsprüfer bei PwC.

Alexander Burkhard
Alexander Burkhard
Alexander Burkhard

Alexander Burkhard

Project Leader
lic.rer.pol. (UniFR)
+41 33 221 40 22+41 78 699 19 55E-Mail

Alexander Burkhard ist bei Hanser Consulting AG als Senior Consultant für Energieversorgungsunternehmen und öffentliche Verwaltungen in betriebswirtschaftlichen Fragestellungen tätig.

Der Schwerpunkt der Tätigkeit von Alexander Burkhard liegt in der Begleitung von Energieversorgungsunternehmen bei der Entwicklung von zukunftsorientierten Strategien, die auf die tiefgreifenden Veränderungen des Energiemarkts abgestimmt sind. Dabei hat er gemeinsam mit Fachexperten innovative Tools für die Kostenrechnung und Preisbildung im Strommarkt entwickelt. Alexander Burkhard konzipiert zudem für den Verband Schweizerischer Elektrizitätsunternehmen (VSE) praxisorientierte Schulungen. Er gilt in der Energiebranche als fundierter Kenner der regulatorischen Prozesse und des Marktmodells Schweiz.

Zwischen 2001 und 2005 war Alexander Burkhard bei der BKW Energie AG als Business Consultant in den strategischen Services des Vertriebs tätig. Danach wechselte er zu Galexis AG (Pharmagrosshandel), wo er bis 2008 für die Preisbildung verantwortlich war. Anschliessend war er als Senior Berater Energiewirtschaft bei der Eichenberger Beratung & Unterstützung tätig. Seit 2017 ist Alexander Burkhard Senior Consultant bei der Hanser Consulting AG.

Lorenz Bösch
Lorenz Bösch
Lorenz Bösch

Lorenz Bösch

Partner and Member of the Board of Directors
Degree in Agricultural Engineering (B.Sc)
Former Cantonal Councillor Canton of Schwyz
+41 44 299 95 11E-MailDownload CV

Partner and Member of the Board of Directors of Hanser Consulting AG

In addition to providing support for companies, organisations and administrative bodies of political institutions on strategic, organisational and macroeconomic issues, the focal areas of his portfolio also include acting as moderator and the management of complex projects. The various stages in his political career have given Lorenz Bösch an in-depth understanding of the political processes and the player groups involved.

After gaining his B.Sc in Agricultural Engineering, Lorenz Bösch held various senior positions and worked as Project Manager for agricultural organisations (Farmers’ Federation Canton of Schwyz, Farmers’ Federation of Central Switzerland, Swiss National Farmers’ Federation).

His comprehensive business experience is also based on various mandates on the Boards of Directors in different sectors and sizes of companies (media, retail, education). He is currently a member of the Board of Directors of BLS AG.

In October 2010, Lorenz Bösch returned to Hanser Consulting AG, having already worked as Project Leader at Hanser Consulting AG between 2000 and 2002. In the interim period he served as Cantonal Councillor for the Canton of Schwyz. During this period he was Chairman of the Building Department and President of the Conference of Cantonal Governments and member of the board of other government conferences (infrastructure, public transport, energy).

Valeria D’Amico
Valeria D’Amico
Valeria D’Amico

Valeria D’Amico

Consultant
B.Sc. FHZ in Business Administration with specialisation in Tourism and Mobility
+41 44 299 95 11E-MailDownload CV

Valeria D'Amico is a consultant and junior business analyst and has been with Hanser Consulting AG since 2019

Valeria D'Amico advises public administrations, institutions and companies on economic policy and business management issues. She also advises energy supply companies.

Before joining Hanser Consulting AG, she graduated with a Bachelor of Science in Business Administration from the Lucerne University of Applied Sciences and Arts (FHZ), specialising in tourism and mobility. Valeria D'Amico gained professional experience at the State Secretariat for Economic Affairs in Bern, where she worked as an IC consultat during ther part-time studies. During this time, she was able to gain practical knowledge in advising and supporting clients in technical and professional matters relating to specialist applications of unemployment insurance. Another focus was the development and continuous optimization of the IT service desk. Valeria D'Amico has obtained the certificates Hermes 5 Foundation and ITIL Foundation.

René Goetz
René Goetz
René Goetz

René Goetz

Partner and chairman of the Board of Directors
Bachelor’s degree in business administration
Post-graduate diploma in business administration
+41 44 299 95 11E-MailDownload CV

Partner and Chairman of the Board of Directors of Hanser Consulting AG

The focus of his activities is on business development and corporate restructuring and refinancing.  René Goetz's core areas of expertise also include the management and control of challenging reorganisation processes in industrial, service and commercial enterprises as well as public administration units.

Thanks to his years of experience in assisting with restructuring programmes as well as purchase and sale transactions, René Goetz possesses in-depth knowledge of corporate financing, making him a expert contact partner for assessing projects from the viewpoint of investors.

René Goetz performs various Board mandates, including some as a result of investment holdings in companies.

René Goetz joined Hanser Consulting AG in 1997. Prior to that, as Head of the Procurement, Logistics and Controlling Division and from mid-1994 as Member of the Management Board, he worked in a medium-sized, multinational industrial company (OERTLI Werkzeuge AG, Höri ZH).

Sophia Heine
Sophia Heine
Sophia Heine

Sophia Heine

Trainee
M.Sc. Betriebsökonomie (UFR)
+41 33 221 40 22E-Mail

Sophia Heine unterstützt das Team von Hanser Consulting AG als Praktikantin seit August 2025. Der Schwerpunkt ihrer Tätigkeit liegt auf der Unterstützung bei der Durchführung von regulatorischen Prozessen in der Energiewirtschaft.

Während ihres Studiums in Deutschland war sie bereits in der Strategie- und im Beziehungsmanagement eines öffentlichen Unternehmens tätig, wo sie Erfahrungen in der Entwicklung von strategischen Konzepten sowie in der Zusammenarbeit mit verschiedenen Stakeholdern sammeln konnte. Darüber hinaus unterstützte sie in einem Ingenieurbüro bei Infrastrukturprojekten und erhielt vertiefte Einblicke in regulatorische Fragestellungen auf kommunaler und regionaler Ebene. Zuletzt war sie am Fraunhofer-Institut für Solare Energiesysteme tätig und wirkte bei Forschungs- und Entwicklungsprojekten zur klimaneutralen Wärmeversorgung mit.

Michael Isenring
Michael Isenring
Michael Isenring

Michael Isenring

Partner
Master of Science in Geography
+41 44 299 95 11+41 76 227 36 84E-MailDownload CV

Ein Tätigkeitsschwerpunkt von Michael Isenring ist die Strategie- und Organisationsentwicklung für diverse Kunden der öffentlichen Hand sowie der Privatwirtschaft: Im Zentrum stehen die Erarbeitung von Businessplänen, die Entwicklung von betriebswirtschaftlichen Optimierungen und die damit zusammenhängenden Finanzplanungen.

Ein weiterer Tätigkeitsschwerpunkt liegt bei der Standortentwicklung und Wirtschaftsförderung. Dabei erarbeitet er regionale und kantonale Standortentwicklungsstrategien sowie sozioökonomische Standortanalysen und setzt sich zudem mit Fragen rund um Arealentwicklungen und damit zusammenhängende Projektmanagement, sowohl für Kunden der öffentlichen Hand als auch aus der Privatwirtschaft, auseinander.

Michael Isenring ist seit 2009 - mit einem Unterbruch zwischen 2019 und 2024 - für die Hanser Consulting AG tätig. Zwischen 2019 und 2024 unterstützte er als Director of Educational Operations die Unternehmensentwicklung des Privatschulnetzwerks BASIS INTERNATIONAL & BILINGUAL SCHOOLS · in China auf strategischer sowie operativer Ebene. Das sich über diese gesamte Periode in raschem Wachstum befindende Netzwerk in China bereitet ihre Absolventen für die Aufnahme an einer Eliteuniversität in den USA, Grossbritannien, Kanada oder Hongkong vor.
 

Simon Jufer
Simon Jufer
Simon Jufer

Simon Jufer

Project Leader
Wirtschaftsingenieur FH
Executive Master of Business Administration (EMBA) FH
+41 33 221 40 22+41 75 434 56 48E-Mail

Die thematischen Schwerpunkte von Simon Jufer liegen im Bereich Strom- und Gasmarktregulierung, Energiebeschaffung, Kostenrechnung sowie Planung und Controlling. Unter anderem berät und unterstützt er Verteilnetzbetreiber bei der Ermittlung der Elektrizitätstarife und der Erstellung der regulatorischen Kostenrechnung, führt Projekte zur Optimierung der Strukturen des Rechnungswesens bei Energieversorgungsunternehmen durch und befasst sich mit der Transformation von Gasnetzen.

Simon Jufer ist seit 2023 bei der Hanser Consulting AG tätig. Davor leitete er das Regulierungs- und Handelscontrolling bei Energie Wasser Bern (ewb). In dieser Funktion war er verantwortlich für die jährlichen Tarifierungsprozesse und die regulatorischen Kostenrechnungen für Strom, Gas und Fernwärme sowie für die Überwachung der Risiken des Energiehandels. Zu seinen Aufgaben gehörte unter anderem der Aufbau eines Tarifsystems für die Fernwärme. Während seiner Arbeit im Regulierungscontrolling sammelte Simon Jufer auch Erfahrungen im Umgang mit Regulierungsbehörden. Als Mitglied von Branchenarbeitsgruppen wirkte er an der Gestaltung der Branchenempfehlungen zur Gasmarktöffnung mit.

Zuvor sammelte Simon Jufer als Controller/Direktionsassistent bei der Regio Energie Solothurn erste Erfahrungen in der Energiewirtschaft. Zu Beginn der Strommarktöffnung war er massgeblich beteiligt am Aufbau der regulatorischen Kostenrechnung sowie am Neuaufbau des Rechnungswesens und der Planungs- und Reporting-Instrumente für das Unternehmen. Für den Aufbau der Fernwärmeversorgung führte er die Wirtschaftlichkeitsbewertung durch. Sein breites Aufgabengebiet umfasste zudem das Projektmanagement und -controlling sowie die Koordination und Unterstützung des Strategieprozesses.

Jürg Kuster
Jürg Kuster
Jürg Kuster

Jürg Kuster

Project Leader
Dr. phil. nat.
+41 44 299 95 11E-MailDownload CV

Jürg Kuster is a Project Leader and has been working for Hanser Consulting AG since 1987

During his many years acquiring experience as a consultant, Jürg Kuster gained a deep insight into the subjects of business, energy, the environment, transport, regional planning, education and finance. In this context, he provides support for public corporations and the public sector in the development of strategies on a dialogue-driven basis, as well as in monitoring and controlling for the implementation of programmes and measures.

His core areas of expertise include support for and producing comprehensive evaluations of the execution and impact of programmes and projects of political bodies, as well as specific topics with a national or regional economic background.

Before joining Hanser Consulting , Jürg Kuster worked as an assistant in the Department of Geography at the University of Zurich and as a secondary school teacher in Zurich.

From 1997 to 2013 Jürg Kuster was also a lecturer on regional economic and regional policy matters at the Faculty of Mathematics and Science at the University of Zurich.

Kilian Peter
Kilian Peter
Kilian Peter

Kilian Peter

Consultant
B.A. in Finance & Banking (HSLU)
+41 44 299 95 11E-Mail

Der Schwerpunkt der Arbeiten von Kilian Peter liegt in der Beratung der Standort- und Wirtschaftsförderung der Stadt Bülach, mit Fokus auf Raumplanung, Entwicklungsfragen sowie volkswirtschaftlichen Analysen. Daneben ist er in weitere Mandate eingebunden, in denen er finanzwirtschaftliche Fragestellungen bearbeitet.

Kilian Peter ist seit Herbst 2022 bei Hanser Consulting AG tätig. Seine berufliche Laufbahn begann mit einer kaufmännischen Ausbildung im Bereich Bau- und Immobilienleistungen. Praktische Erfahrungen sammelte er danach im Immobilienmanagement bei der H&B Real Estate AG. 
 

Peder Plaz
Peder Plaz
Peder Plaz

Peder Plaz

Partner and Member of the Board of Directors
Master in Public Administration (Harvard Kennedy School, Cambridge/USA)
Bachelor in Business Administration (University of Applied Sciences, Chur/Switzerland)
+41 44 299 95 11E-MailDownload CV

Partner and Member of the Board of Directors of Hanser Consulting AG

Peder Plaz has been working for Hanser Consulting AG since 2001 as a strategy consultant for companies with a focus on Swiss SMEs and public organizations. He supports in particular entrepreneurs and managers in analysis and financing of organizational, investment and innovation projects as well as in reorganization and restructuring situations. Plaz is also particularly concerned with the challenges facing tourism and mountain regions in Switzerland.

As a second focus, Plaz conducts basic research and advises associations and the public sector on issues of public policy and economic development. In the context of economic development, he generally supports the public sector in the formulation of strategies and in the implementation of corresponding projects.

Peder Plaz is also the managing director of the Graubünden Economic Forum; an economic policy-oriented think tank in the canton of Graubünden.

Before joining Hanser Consulting AG, he worked in various functions at Graubündner Kantonalbank, mainly in the areas of commercial lending and credit risk and product management. He acquired his theoretical foundation in Business Administration at the University of Applied Sciences in Chur/Switzerland and earned a Master’s degree in Public Administration at the Harvard Kennedy School in Cambridge/USA.

Peder Plaz serves as member of the Board of Directors of Hanser Consulting AG and the health insurance company ÖKK in Landquart. He is also involved in the board of the largest nature park in Switzerland, Parc Ela.

Petra Portmann
Petra Portmann
Petra Portmann

Petra Portmann

Administration
Kaufmännische Ausbildung und Zertifikat als HR-Assistentin (KV Business School Zürich)
+41 44 299 95 11E-Mail

Petra Portmann ist für sämtliche administrativen Arbeiten bei Hanser Consulting verantwortlich. Dies beinhaltet die Bearbeitung des Debitoren- und Kreditorenwesens, die Führung der Finanzbuchhaltung, die administrative Projektbearbeitung und die Personaladministration. Daneben erledigt Sie die administrativen Arbeiten des Wirtschafsforums Graubünden.

Petra Portmann ist seit 2014 bei Hanser Consulting AG tätig. Zuvor war sie als Kauffrau in verschiedenen privaten Unternehmungen in den Bereichen Einkauf, Verkauf, Vertrieb und Personal Recruiting engagiert.

Jessica Posch
Jessica Posch
Jessica Posch

Jessica Posch

Consultant
Magistra der Sozial- und Wirtschaftswissenschaften (Universität Innsbruck)
Diplom der Tourismusschulen am Wilden Kaiser (St. Johann in Tirol)
+41 44 299 95 11E-Mail

Die Schwerpunkte von Jessica Posch liegen in der Durchführung von Finanzanalysen und -planungen für Kunden sowohl aus der Privatwirtschaft als auch der öffentlichen Hand. Zudem wirkt sie bei Studien und Potenzialanalysen im Themenfeld der Tourismuswirtschaft mit.

Jessica Posch verstärkt das Team von Hanser Consulting seit Mai 2025. Zuvor war sie bei KPMG in Zürich in der Wirtschaftsprüfung tätig. Weitere berufliche Einblicke sammelte sie unter anderem im Rahmen von Praktika bei Ernst & Young in Luxemburg im Bereich internationale Steuerberatung sowie bei der österreichischen Wirtschaftskammer in Casablanca, wo sie Unternehmen beim Markteintritt in Westafrika unterstützte.

Christian Schlatter
Christian Schlatter
Christian Schlatter

Christian Schlatter

Project Leader
Master of Science ETH in civil engineering
Master of Arts UniFR in Business Administration
+41 44 299 95 11+41 79 206 40 79E-MailDownload CV

Christian Schlatter has been with Hanser Consulting AG since 2022. He advises public administrations, institutions and companies on technical, economic and managerial issues and also works on projects in the fields of tourism and transport infrastructure. Moreover, he deals with questions of location promotion and works for the Graubünden Economic Forum.

Christian Schlatter completed his bachelor’s and master’s degree in civil engineering with a focus on transport systems as well as hydraulic engineering and management at the ETH Zurich. During his last professional position, he completed a second master's degree in business administration with a focus on NPO management, accounting & control and marketing at the University of Fribourg over a period of four years.

Before joining Hanser Consulting, Christian Schlatter was Managing Director of the KPZ Fahrbahn, a small enterprise providing technical advice on the subject of train tracks. Prior to that he had several years of professional experience in the infrastructure division of the Swiss Southeast Railway. In both positions, he dealt intensively with questions of organizational development, strategic, technical and operational asset management and planning approvals.

Due to this wide work experience, Christian Schlatter has a wide network among railway companies, in politics and governmental bodies in Switzerland. In addition, he has been a member of the Zürcher Oberland Steam Railway Association for many years and is active there as a federally recognized fireman, Head of Marketing and part of the association's board.

Manuel Simonet
Manuel Simonet
Manuel Simonet

Manuel Simonet

Consultant
M.Sc. in Business Administration mit Vertiefung in Marketing (ZHAW)
B.Sc. in Sportmanagement (FHGR)
+41 81 253 34 34E-Mail

Der Schwerpunkt der Arbeiten von Manuel Simonet liegt in der Beratung von öffentlichen Verwaltungen, Institutionen und Unternehmen in wirtschaftspolitischen und betriebswirtschaftlichen Fragestellungen. Zudem ist er in Projekte der Regionalentwicklung und des Tourismus im Kanton Graubünden und darüber hinaus involviert – unter anderem zu Destinations- und Standortstrategien sowie zur Entwicklung statistischer Dashboards. Im Rahmen des Wirtschaftsforums Graubünden wirkt er an strategischen Arbeiten, Projektentwicklungen und der Vernetzung zentraler Akteure aus Wirtschaft, Verwaltung und Politik mit.

Manuel Simonet ist seit 2024 als Berater bei der Hanser Consulting AG tätig und betreut die Niederlassung Graubünden in Chur. Vor seinem Einstieg bei der Hanser Consulting AG war er Mitarbeiter der Liechtensteinischen Landesverwaltung in Vaduz, wo er während des berufsbegleitenden Masterstudiums als Marketingspezialist im Bereich EU-Programme tätig war. In dieser Zeit konnte er praktische Kenntnisse in der Ausarbeitung, Umsetzung und Messung von Marketingstrategien im internationalen Kontext sammeln.

Etienne Trachsel
Etienne Trachsel
Etienne Trachsel

Etienne Trachsel

Consultant
B.Sc. Business and Economics
+41 33 221 40 22E-MailDownload CV

Etienne Trachsel works at Hanser Consulting AG since 2022

First as an intern and now as a consultant Etienne Trachsel works for local and regional energy supply companies (EVU). The main focus of is activity lies on assisting EVU in the regulatory process. Additionally he helps to develop excel based tools and helps to evaluate mass data.

After having graduated at the Wirtschaftsgymnasium Basel Etienne Trachsel studied Business and Economics at the University of Basel. During that time he worked as an administrativ assistant at the architectural firm Oktant Plus AG.

Alofa van Egmond
Alofa van Egmond
Alofa van Egmond

Alofa van Egmond

Junior Consultant
B.A. in Betriebswirtschaftslehre (HSG)
+41 44 299 95 11E-Mail

Alofa van Egmond wirkt sowohl bei volks- und betriebswirtschaftlichen Analysen als auch bei M&A-Projekten mit. Ein wesentlicher Schwerpunkt liegt dabei bei der Datenpflege und -aufbereitung in verschiedenen Themenfeldern.

Alofa van Egmond ist seit 2024 zuerst als Praktikantin und nun als Junior Beraterin bei der Hanser Consulting AG tätig. Berufliche Einblicke erhielt sie zuvor bei KPMG, bei der Groupe Mutuel und bei zeb Consulting in Amsterdam (Financial Services).
 

In business for more than 40 years

Hanser Consulting AG is an independent Swiss company.

 

  • 1984: Founding of Brugger, Hanser und Partner AG by Prof. Dr. Ernst A. Brugger and Dr. Christian Hanser
  • 1994: Formation of the stock corporation
  • 2000: BHP – Brugger, Hanser und Partner AG split off into two operating companies. BHP – Brugger und Partner AG and BHP – Hanser und Partner AG
  • 2013: Takeover of BHP – Hanser und Partner AG by the current partners Lorenz Bösch, René Goetz, Peder Plaz
  • 2017: Takeover of Eichenberger Beratung und Unterstützung AG, a service provider specialising in energy suppliers
  • 2017: Opening of branch office in Chur, Graubünden
  • 2018: Change of name from BHP – Hanser und Partner AG to Hanser Consulting AG
  • 2019: Integration of Eichenberger Consulting and Support AG into Hanser Consulting AG while retaining the Thun branch office
  • 2023: Relocation of the Thun branch to Bern
  • 2025: Admission of Michael Isenring as an Associate

Always looking one step ahead.

Our Newsletter is not a regular publication but it does contain genuine news.

Hanser Consulting AG, the partner you can rely on when it comes to management, policy and tourism consultancy services.

 

contact

Hanser Consulting AG
Lagerstrasse 33
Postfach
CH-8021 Zürich
Phone +41 44 299 95 11
info@hanserconsulting.ch

strategy for management and public policy

2025 © Hanser Consulting AGImprint & Legal notice